طراحی پوستر

پوستر چیست؟

پوستر‌ها صفحات کاغذی هستند که معمولاً در ابعادی بزرگ‌تر از A4 طراحی و چاپ می‌شوند ، پوستر ها بیشتر برای تبلیغات و اطلاع رسانی در محیط‌هایی که در مسیر تردد عموم مردم هستتند، مانند فروشگاه ها ، رستوران‌ها ، سالن‌های سینما و تئاتر و… ، نصب و استفاده می‌شوند . زمانی که شما می‌خواهید محصولی را تبلیغ کنید و یا رخدادی را اطلاع رسانی کنید و هدف شما عموم مردم هستند ، باید مسیر‌های پر ترددی را انتخاب کنید که جمعیت زیادی از آنجا عبور می‌کنند در چنین شرایطی شما دیگر نمی‌توانید یک بنر بزرگ به جایی متصل کنید تا توجه مردم را به خود جلب کند ، در این موارد بهترین روش تبلیغ و اطلاع رسانی استفاده از پوستر است.یکی از نکات مهم و کلیدی در طراحی پوستر این است که طراحی به صورتی باشد که مخاطب را در نگاه اول به خود جذب کند ، که این امر باعث دیده شدن محصول و یا اطلاعیه شما به صورت کامل می‌شود .

image

هنر پوستر :

در سه دهه آخر قرن نوزدهم میلادی ، بر اثر تحولات مصور سازی و پیوند نزدیکی که بین نقاشی و چاپ برقرار شده بود ، پدیده تاره یی موسوم به پوستر یا آفیش بوجود آمد . امروزه پوسترهای مصور با بهره گیری از حروف متنوع ، طراحی و نقاشی و عکاسی ، بمنزله نمونه های کاملا پیشرفته یی از هنر گرافیک نوین شناخته می شوند . گواینکه پوستر سازی ، شاخه یی از هنر گرافیک است ، ولی با سایر رشته های هنرهای تجسمی نیز پیوند متقابل دارد . در واقع در تاریخ صد ساله پوستر سازی این هنر و سایر هنرهای تجسمی دارای تأثیرات متقابل و تبادل امکانات بوده اند .

سرچشمه های پوستر را همچون مصور سازی ، در گذشته های دور می توان جستجو کرد . به یک معنا نقوش برجسته آشوری ، ایرانی و رومی نوعی پوستر بوده اند . زیرا رویدادهایی را به روایت تصویر ، توصیف می کردند . که در واقع تبلیغی برای دستگاه حاکم بود . بعلاوه در مصر و روم باستان ، ساختن آگهی های همگانی یا اعلامیه های دیواری معمول بوده است .

یکی از قدیمی ترین آگهی هایی که مکشوف شده ، پاپیروسی است که پاداش برای بازگرداندن یک برده فراری در مصر را اعلام می کرد . آگهی هایی نیز از قرون وسطی باقی مانده که روی پوست نوشته می شد ، حتی برخی از اینها داری تصویر نیز بوده اند .

آگهی همگانی چاپی از اواخر قرن پانزدهم میلادی ظاهر شد . از قرن شانزدهم به بعد نمونه هایی از آگهی های چاپی چون اعلامیه های دولتی و .... که اکثرا متشکل از حروف چاپی بودند ، رایج گشت اما فن چاپ می بایستی مراحل پیشرفته تری را طی کند تا امکان پیدایش پوستر مصور رنگی فراهم گردد .

البته چاپ رنگی و گسترش آن به تنهایی هنر پوستر سازی مؤثر نبود ، بلکه زندگی در شهرهای بزرگ و صنعتی ، و نوع جدیدی از ارتباطات همگانی که به همراه خود آورد ، عامل اصلی نبود . آگهی های نمایش اولین نمونه های آگهی دیواری بودند که ضمن تحول ، اصول و قواعد پوستر سازی را پی ریزی کردند . در اوایل قرن نوزدهم در برخی کشورهای اروپایی ، بخصوص در انگلستان ، بر تعداد تماشاخانه ها افزوده شده بود ، و مردم از نمایش استقبال می کردند .

کارت پستال،نمونه ی کوچکی از یک پوستر

در این زان به تماشاچیان قبض هایی می دادند که هم کارکرد بلیط را داشت و هم برنامه در آنها توضیح داده می شد . قبض ها ی مذکور با حروف چاپی معمول در مطبوعات چاپ می شدند ، ولی در صفحه آرایی آنها دقت زیاد مبذول می گردید . بعدها با بزرگتر شدن ابعاد قبض ها ، آنها را بر دیوارها می چسباندند . بدین طریق « آگهی های نمایش » بمنصه ظهور رسید . در طرح و صفحه آرایی آگهی های مذبور مهارت های خاصی به کار می رفت تا تنوع و فراوانی مطلب ، حالت خشکی و یکنواختی بوجود نیاورد. به این منظور از انواع بسیار متنوع حروف چاپی که ابداع شده بود ، استفاده های مناسب می کردند و گاهی نیز تصویر کوچکی بر آن می افزودند . صفحه آرایی این نوع آگهی ها ، خاصه در هنر پوستر انگلستان ، به نحوی استمرار یافت و حتی امروزه هم اثرات خود را بر جای گذاشته است .

تدریجا ، آگهی های همگانی از آگهی های مربوط به تماشاخانه ها فراتر رفت و تبلیغات مغازه ها ، جراح ها ، وسایل حمل ونقل و مسافرت را در برگرفت . در این آگهی ها ، گاهی حروف چاپی به صورت یک منحنی در بالای صفحه تنظیم می گردید ، و سایر مطالب بطرز زیبا و چشمگیری در صفحه آگهی گنجانده می شد . به مرور در این ها تصویر هم ظاهر گشت و ارتباط بین حروف و تصاویر مورد توجه قرار گرفت . بدین منوال ف پوستر مصور تولد یافت .

جهت مشاهده ی نمونه کارهای ما در زمینه طراحی پوستر کلیک کنید


جهت سفارش و مشاوره درباره ی پوستر مدنظر شما با ما در تماس باشید

با انگور میتوانید همیشه به روز باشید

با برخی از اعضای انگور آشنا شوید


قم- بلوار امین- 20 متری گلستان-کوچه 6- پلاک 16

۰۹۱۰۷۵۴۲۹۳۸

۰۹۲۰۴۸۸۴۸۳۸

ایمیل : support@angooor.ir